Miasteczko ruchu drogowego daje możliwość właściwego przygotowania dzieci do bezpiecznego korzystania z dróg publicznych.
Zgodnie z najnowszą nowelizacją przepisów, do samodzielnej jazdy na rowerze po takich drogach wymagana jest karta rowerowa i to już od 10-go roku życia.
Szkolenie rowerzystów jest inwestycją w bezpieczeństwo, gdyż najmłodszy uczestnik ruchu drogowego, przygotowany do bezpiecznego poruszania się rowerem, staje się bardziej świadomym pieszym, a gdy dorasta, ma ugruntowane podstawy do zdobycia karty motorowerowej, a następnie prawa jazdy.
Miasteczko ruchu drogowego w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Chełmie zaprojektowano z myślą o zastosowaniu możliwie jak największej ilości elementów oznakowania i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, z którymi młody uczestnik ruchu drogowego spotka się na drogach publicznych. Zostało wyposażone w elementy architektoniczne odzwierciedlające rzeczywisty ruch uliczny, w tym: rondo, różnego rodzaju skrzyżowania, także z sygnalizacją świetlną, przejazd kolejowy, przejścia dla pieszych, zakręty i zjazdy. Całość oznakowano znakami poziomymi oraz pionowymi (71 szt.) wraz z 4 sygnalizatorami drogowymi trzykomorowymi oraz 8 sygnalizatorami dwukomorowymi.

Projekt „Budowa miasteczka ruchu drogowego w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Chełmie” został zrealizowany przy współfinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013.
W wyniku realizacji projektu na terenie WORD w Chełmie powstało profesjonalne, w pełni wyposażone miasteczko ruchu drogowego, na którym najmłodsi uczestnicy ruchu drogowego mogą poznawać zasady poruszania się po drodze i trenować umiejętności bezkolizyjnego kierowania rowerem i motorowerem w warunkach symulujących rzeczywisty ruch uliczny.
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych do skorzystania z możliwości jakie oferuje miasteczko. WORD w Chełmie udostępnia w celach treningowych rowery z pełnym wyposażeniem rowerzysty. Zajęcia na miasteczku ruchu drogowego mogą odbywać się w ramach grup zorganizowanych oraz indywidualnie.
Zajęcia grup zorganizowanych należy wcześniej uzgodnić z pracownikami Działu Szkoleń WORD w Chełmie, którzy udzielą szczegółowych informacji pod numerem tel.: 82 565 08 90 .
Bezpieczeństwo ruchu drogowego jest problemem złożonym, zależy od zachowań wszystkich jego użytkowników, czyli kierujących pojazdami, pieszych i rowerzystów. Funkcjonowanie miasteczka ma na celu popularyzację zasad i przepisów ruchu drogowego oraz kształtowanie nawyków prawidłowego zachowania się w ruchu ulicznym najmłodszych jego uczestników. Dzięki zajęciom na miasteczku możliwe jest: korygowanie popełnianych błędów przed dopuszczeniem do ruchu drogowego, praktyczne sprawdzenie znajomości i stosowania przepisów ruchu drogowego, przełamywanie barier psychologicznych przed poruszeniem się w warunkach ruchu ulicznego.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013.
Wyposażenie rowerzysty na Miasteczku Ruchu Drogowego
Kask, kamizelka odblaskowa i OC. Wyposażenie rowerzysty, nie jest obowiązkowe, ale może okazać się przydatne.
Kamizelka odblaskowa
Kamizelka w jaskrawym kolorze poprawia widoczność rowerzysty w ruchu ulicznym zarówno w dzień jak i po zmroku. Noszenie kamizelki odblaskowej ma sens. W ruchu drogowym zdarzają się różne sytuacje, a wyróżnianie się z tła może zadecydować o tym, czy rowerzysta zostanie w porę zauważony. Polskie prawo nie nakazuje stosowania kamizelek odblaskowych podczas jazdy rowerem. Decyzja o jej stosowaniu pozostaje w gestii rowerzysty. Należy też pamiętać, że stosowanie podczas jazdy kamizelki odblaskowej, nie może zastępować wymaganego przepisami oświetlenia.
Kask
Kask może być istotnym elementem wyposażenia rowerzysty, jest to ochrona głowy stworzona z myślą o zapobieganiu urazów podczas jazdy w terenie. Warto używać kasku podczas jazdy na rowerze, aby zniwelować skutki takich zdarzeń jak: niezachowanie bezpiecznego odstępu podczas wyprzedzania jednośladu przez innych użytkowników ulic lub nieodpowiedzialne użycie klaksonu tuż za plecami jadącego rowerzysty. Upadek podczas przejażdżki po lesie może zakończyć się uderzeniem głową o korzeń lub pień drzewa. Kolizje z pieszymi i innymi rowerzystami mogą się przytrafić np. na ścieżce rowerowej.
Ubezpieczenie OC i NWW rowerzysty
W polskich realiach, zwłaszcza jeśli poruszamy się dużo w ruchu ulicznym, dobrym pomysłem jest wykupienie OC na swój jednoślad.
Na ulicy zdarzają się różne sytuacje – rowerzysta, jak każdy inny uczestnik ruchu, także może popełnić błąd, zagapić się, wykonać nieprzemyślany i niezgodny z przepisami manewr, którego konsekwencją będzie szkoda poniesiona przez innego uczestnika ruchu drogowego. OC posiadane przez rowerzystę rozwiązuje problem pokrycia kosztów ewentualnej naprawy, na przykład urwanego lusterka w samochodzie, czy rozbitej szyby lub uszkodzonej karoserii. Może to być koszt nawet kilku tysięcy złotych (w skrajnych przypadkach nawet wyższy).